zaterdag 16 juli 2016

Een dak leggen in de Dordogne

Als je in de Dordogne steden en dorpen bezoekt vallen de traditionele gebouwen op door hun steile daken bedekt met natuursteen. Ik was er al onmiddellijk door geïntrigeerd want dat moet toch een ongelooflijk gewicht zijn?


Door St-Geniès wandelend zag ik enkele dakwerkers bezig dergelijk dak af te werken. Beneden stond hun camionette geladen met platte kalkstenen. Ze brachten ze tot werkhoogte met een frontlader met lange arm en van daar werden ze naar de twee mannen op de nok gegooid. Een heel werk! Er schijnen niet veel dakleggers meer te zijn die dit soort van daken kunnen maken.




Dergelijke dakbedekking wordt in de Dordogne "Lauzes" genoemd. Er moet een zwaar gebinte voor nodig zijn want als ik dat even uitrekende kwam ik voor een dakbedekking van 25 tot 35 cm dik op zo'n 500 tot 800 kg per vierkante meter!


Je kan je hier in de Dordogne dus best een goede "charpentier" zoeken die zijn ambacht goed verstaat! De spanten en nok worden in dik kastanjehout gemaakt, en steil van vorm - om de vertikale druk van al die stenen te kunnen dragen. En die dakbalken worden nog steeds met traditionele gat-pen verbindingen verbonden. Hoe belangrijk het werk van een "charpentier" is blijkt wel dat dit ambacht onderscheiden wordt van dat van de "menuisier", de gewone timmerman.

Spijtig kon ik nergens dergelijke dakconstructie van binnen bewonderen. Ik vond slechts dit kleine dakje van een kleine aanbouw langs de straat. Kreeg ik toch een beetje een idee hoe het er van onderen uit ziet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten